Cannes Lions 2022 -festivaali ensikertalaisen silmin 

Otsikko on hieman harhaanjohtava, sillä olin vuonna 2019 parin päivän ajan Marketing Finlandin oheisohjelmassa mukana, mm. Google- ja Facebook –beachilla sekä Googlen järjestämässä ohjelmassa suomalaisille. Kuitenkin tänä vuonna pääsin myös sukeltamaan Cannesin toiseen puoleen eli pääfestarin ohjelmaan, joten sen osalta, ensikertalaisena mentiin.  

Ensimmäisen päivän tunne – jatkuva fomo. Passilla pääsee todella laajaan ohjelmatarjontaan, josta iso osa jää kokematta. Itse en ehtinyt nähdä puoliakaan puheenvuoroista, enkä päässyt lainkaan meidän omaan oheisohjelmaan beacheille ja jahdeille, joka hieman harmittaa. Pääohjelman setit olivat usein 30 minuutin pituisia, joissa pääsi juttuun jyvälle, ja osaa esityksistä olisi jaksanut kuunnella pidempäänkin. Pääohjelman laatu oli vaihteleva, osa puheenvuoroista olivat tosi hyviä ja inspiroivia, osa puheenvuoroista oli taas tutumpaa sisältöä tai hieman liikaa oman jutun esittelyä makuuni. Ohjelman isoina niminä olivat muun muassa Volodymyr Zelenskyy, Ryan Reynolds, Patrick Stewart, Malala Yousafzai, Paris Hilton, Gary Vaynerchuk, Megan Thee Stallion, Issa Rae ja Nikolaj Coster Waldau. 

Cannesin paras anti minulle, oli kuitenkin ihmiset. Tavata muita alan asiantuntijoita, vaihtaa ajatuksia viikon ohjelmasta ja meneillään olevista trendeistä sekä tutustua mahtaviin tyyppeihin rennossa ympäristössä auringon alla. Siellä se vaan on erilaista mitä voimme Suomessa verkostoitumistapahtumissa luoda. Suosittelen siis jokaiselle, jolla on siihen mahdollisuus varamaan ensi vuoden juhannusviikolta kalenterista tilaa ja tulla mukaan kokemaan Cannes-viikko itse. Tarjoamme ilmaista ohjelmaa näillä näkymin myös ensi vuonna! 

Seuraavaksi avaan muutamat puheenvuorot, joissa itse kävin:

Next Generation Storytelling – Ryan Reynolds 

“Fu*k it, ads should be fun. They’re ads.” 

Ryanin esitys oli hyvin humoristinen ja jo siitä syystä hyvin viihdyttävää katsottavaa, kuitenkin tärkein anti itselleni oli esityksen jälkeen inspiroitunut tunne ja tärkeä muistutus siitä, että mainonnan tulisi olla hauskaa ja viihdyttää katsojaa. 

Miksi siis Ryan on puhumassa lavalla aiheesta? Sen lisäksi, että Ryan Reynolds on näyttelijä ja vaikuttaja, hän on myös tuotantoyhtiö Maximum Effortin perustaja, sekä MNTN Median luova johtaja, useiden brändien luoja sekä sisällöntuottaja. Reynolds rakastaa mainontaa ja suhtautuu alaan intohimolla. 

Muutama pääpointti Reynoldsin esityksestä: 

  • Ryan Reynoldsin projekteja yhdistää muutama asia, joka luo menestysreseptin mainonnassa onnistumiseen: Nopeus, kulttuurinen konteksti, huumori, tuotekeskeisyys, autenttisuus ja perfektionismi. Näihin aiheisiin pureudutaan syvemmin keskustelussa.
     
  • Somemaailman vuoksi nopeus on kriittisen tärkeää. Kulttuuriset keskustelut käyvät kuumana ja niiden tullessa ilmiöksi kaikilla somealustoilla, on aika reagoida. Kun kuumaan puheenaiheeseen saadaan tuotanto mukaan ja implementoidaan oma brändi osaksi keskustelua, brändistä tulee keskustelun aihe. Mikäli teet tämän asenteella, jolla ei haluta pahaa tai luoda agressiota, siitä tulee todella hauskaa ja vaikuttavaa.
     
  • Markkinoinnin tulisi olla hauskaa. Huumori ja tunteet ovat yleisin pohja viraaliudelle ja mikäli ne saadaan vielä samaan, käsissämme on yksisarvinen, jota kaikki etsivät. Usein mainokset ovat hyvin vilpittömiä ja lähinnä mölyä, joka ei jää mieleen.
     
  • Kuluttajat tietävät, että heille mainostetaan ja ymmärtävät jopa markkinoinnn eri taktiikoita mainosten takaa. Kuluttaja aistivat keskustelun, mitä johto on käynyt kyseisen mainoksen ympärillä. Jos temput jätettäisiin vähän vähemmälle ja puhuttaisiin suoremmin, todettaisiin, että tämä on mainontaa, kuluttajat olisivat paljon halukkaampia jakamaan sitä. Näin ihmiset kokevat tulevansa vähemmän mainpuloiduksi ja ottavat sisällön enemmän omakseen.
     
  • Vaikka markkinoinnin tulisi olla viihdyttävää, ei sovi unohtaa kuinka tärkeää on luoda linkki markkinoitavaan tuotteeseen tai brändiin. Superbowlissa nähdään edelleen upeita mainoksia, joista kuitenkin tuote häviää kokonaan. Näit hauskan mainoksen, etkä edes jälkeenpäin muista mikä tuote oli kyseessä.
     
  • Diversiteetti ja inklusiivisuus on tarinankerronnan keskiössä. Tarvitaan kompleksisia, uniikkeja, erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä dynaamiseen tarinankerrontaan. Miten voit kertoa relevanttia tarinaa, jos se on relevanttia vain osalle?
  • Epätäydellisyys on täydellisyyttä. Täydellisyys nakertaa luovuutta.
     

The NFT Revolution and What It Means For Brands – Gary Vaynerchuk, Paris Hilton, Swan Sit  

Paris Hilton, 11:11 Median tomitusjohtaja sekä Gary Vaynerchuk VaynerX ja Vaynermedian toimitusjohtaja ovat molemmat kovan tason mediaammattilaisia sekä Metaversumissa kokeneita tekijöitä. Paris Hiltonia on tituulerattu Metaversumin kuningattareksi, hän on julkaissut useita NFT:tä ja on rakentanut omia maailmoja kuten Paris World Robloxissa. Gary on luonut Veefriends’ -maailman sekä siellä olevia satoja kuvitteellisia, tunnettuja hahmoja. Hän on perustanut Book Gamesin, jossa on myyty yli miljoona kirjaa neljässä tunnissa sekä NFT konferenssin yli alustarajojen.
 

Ota selvää mitä NFT:t ja Metaversumi ovat sekä mitä ne tarkoittavat yrityksille
 

  • Ymmärtääkseen NFT:tä (non-fungible token), tulisi ensin ymmärtää lohkoketjuteknologiaa (blockchain), eikä käsitellä aihetta internetin näkökulmasta. Lohkoketjuteknologia mahdollistaa digitaalisten kohteiden omistajuuden. NFT on digitaalinen omistettava kohde, ja lohkoketjuteknologia mahdollistaa sen kirjaamisen niin, että omistat sen ihan oikeasti ja koko maailma tietää sen. Tämä avaa markkinoijille paljon uusia, luovia käyttömahdollisuuksia. Esimerkkinä ottamasi kuvan voi muuntaa NFT:ksi kun sen vie lohketjuun sen sijaan, että se on pilvessä tai Web2:ssa ja siellä kaikki tietävät sen olevan sinun. Kuten 90-luvulla ihmisillä oli vaikeaa käsittää mitä internet on, eivätkä monet edes tienneet miten sinne pääsee, Web3 on nyt uutta teknologiaa ja sen omaksuminen vie aikaa.
     
  • Garyn ensiajatus Metaversumin kehittymisestä syntyi Farmivillen suosion myötä, jossa ihmiset ostivat mm. Digilampaita, joka tuntui hurjalta ajatukselta. Lammas ei eroa juurikaan Guccin laukusta tai hienoista lenkkareista. Ihmiset saattavat ostaa kallista Champagnea vaikka eivät edes pitäisi sen mausta tai välttämättä itse tuntisi kunnolla brändiä, he vaan tietävät ihmisiä, jotka tietävät kyseisen brändin ja sen ostaminen viestii muille ostajasta. Ihmiset kommunikoivat omistamiensa tavaroiden kautta: kodin omistaminen tietyltä alueelta, tietyn merkkinen auto – koko muotiala perustuu siihen. Lohkoketjussa ihmiset ostavat asioita omistajuuden vuoksi, viestiäkseen itsestään.
     
  • Metaversumi ei lähde teknologiasta tai sen kehittäjiistä, vaan artisteista ja luovista sekä ennen kaikkea yhteisöstä. Web2:n keskiössä on seuraajien hankkiminen, Web3 perustuu taas yhteisöjen rakentamiselle. Tällä hetkellä kyseisten yhteisöjen henki on todella hyvä, ihmiset haluavat tukea, opettaa ja nostaa toisiaan, joka taas eroaa valtavasti Hollywoodin mentaliteetista, Hilton avaa. Ihmiset voivat olla siellä mitä he haluavat olla, en ole koskaan nähnyt vastaavia yhteisöjä, Hilton jatkaa. Paris myös suosittelee kokemaan sen itse, vierailemalla Paris Worldissa Robloxissa. Siellä järjestetään jatkuvasti keikkoja ja vieraina on laulajia, esiintyjiä ja muita kiinnostavia ihmisiä.
     
  • Garyn mukaan Web3 on paras paikka brändeille. Brändit ovat aina olleet pakkomielteisiä yleisön tavoittamisesta. Puhutaan aina yleisön koosta ja näyttökerroista. Ongelma on vaan siinä, että ala on valehdellut itselleen sekä sen asiakkaille tavoittamisen oikeasta kulutuksesta. Bruttopeitto (GRP) ja näyttökerrat on suurinta roskaa. Meillä on harhaanjohtava arvo eli tavoitettavuus. Tärkeintä on aina ollut asiakasuhteen syvyys ei levikki. Vaikka määrä on tärkeää, etenkin Fortune 500 -brändeille, ongelmana on vaan se, että ihmiset eivät kuluta tavaraa. Gary ennustaa, että 25 vuoden päästä NFT-maailma auttaa brändejä saavuttamaan haluamaansa syvyyttä asiakasuhteisiin pelkän levikin sijaan. Alamme ei välitä relevanttiudesta sen suhteen paljon kulutetaan ja tuijotetaan poteentiaalista tavoitettavuutta sekä pakotetaan luovia ihmisiä tekemään “vanilla bullshittia”. Olemme määrittäneet alan televisiomainokseksi, mutta kukaan ei kuluta televisiomainoksia. Syvyyden lisäksi Web3 auttaa ymmärtämään paremmin kulutusta ja antaa puhtaampaa dataa sekä vapauttaa monien luovuutta. Gary povaa, että useat yleisössä olevat tulevat lopettamaan oman luovan toimistonsa, lakkaavat tekemästä asioita joista eivät pidä, yrityksille joista eivät pidä ja alkavat ilmaisemaan itseään haluamallaan tavalla sekä tekemään enemmän rahaa omilla NFT:llä.
     
  • Tämä hetki on turvallinen aika aloittaa Metaversumissa, suurin hysteria ja ahneus on rauhoittunut. Esimerkiksi Chanel voisi kampanjamuotoisesti paperikuittien sijaan antaa NFT:n, joka on tehty yhteistyössä esimerkiksi jonkin Afganistalaisnaistaitelijan kanssa, joka läpi lyödessään nostaa kyseisen NFT:n arvon. Kyseinen NFT:n onkin hänen alkutaipaleen taidetta Chanelin kuitissa, josta tulee keräilytaidetta. Tämän tyyppisessa skenaariossa kaikki ovat voittajia: taitelija, brändi, joka saa 5% royaltit NFT:stä sekä asiakkaat. Kun ihmiset unohtavat pääotsikoiden aiheuttaman kyynisyyden sekä pääsevät eroon ahneudesta tässä tilassa ja päästään seuraavalle matureteetin tasolle, Web3:sta tulee syvällinen paikka luovuuden, liiketoiminnan, brändien ja non-profiittien mahdollisuuksille. Kaksisuuntainen markkinapaikka, josta hyöytyvät molemmat osapuolet. Gary haluaa muistuttaa, että 15 vuodessa sosiaalinen media muuttui typerästä, ketään kiinnostavasta paikasta sellaiseksi, jota täytyy kontrolloida, koska pahimmillaan se voi murtaa demokratian rakenteet.
     
  • Gary neuvoo tekemään 50 tuntia kotiläksyjä aiheesta ymmärtääkseen aihetta, sekä sen mahdollisuuksia omalle liiketoiminnalle. Alalla sanotaan liian usein ei, uusille asioille. “Mikäli huomaat tämän keskustelun ja 10-15  tunnin opiskelun jälkeen, että tämä ei ole juttunne, se on ok. Toivoisin, että ihmiset eivät sanoisi liian nopeasti ei asialle, josta he ovat lähinnä lukeneet otsikoita tai jutelleet kaverinsa kanssa, jonka mielipiteen ottavat omakseseen. Tällä tavoin ihmiset tulevat aina menettämään hienoja mahdollisuuksia ja se on mielestäni virhe.”
     
  • Historia toistaa itseään. Tämä on tulevaisuutta, halusivat ihmiset tai ei.  

Mikäli olet kiinnostanut oppimaan aiheesta lisää hieman eri näkökulmasta, suosittelen katsomaan myöhemmin näkemäni puheenvuoron Metaversumista, jossa tulee esiin käyttäjien näkökulmia sekä lisää ymmärrystä ympäristön mahdollisuuksista. 

 

Tästä pääset myös katsomaan Global Marketer Weekissä pidetyn puheenvuoron yleisesti Metaversumista sekä NFT toteutuksista.

 

Volodimir Zelenskyy Cannesissa

Zelenskyyn puheenvuoro kosketti monia ja toivomme myös Suomessa useiden katsovan tämän, jotta aihe ei jää unholaan ja alan ihmiset ymmärtävät oman roolinsa tässä taistelussa.

”Sodan loppuminen riippuu maailman huomiosta tätä asiaa kohtaan. Ukraina tarvitsee liittolaisia, luovia, aikaansa edellä olevia ihmisiä kuten tällä alalla on. Autatte nostamaan esiin ongelmakohtia, jotka jäisivät peittoon. Uskon, että luovuuden voima on vahvempi kuin ydinasevaltion voima, joka on jäänyt menneisyyteen. Taistelemme koko Euroopan ja demokratian puolesta. Puhukaa Ukrainasta sekä taistelusta vapauden puolesta, älkää antako maailman vaihtaa aihetta. Teidän onnistumisenne voi pelastaa tuhansia henkiä. Slava Ukraini!”

Kannusta ja inspiroi myös muita auttamaan kertomalla avustasi, lue lisää ja lataa Ukrainamerkki tästä.

 

Tutustu muihin juttuihin Cannesista täällä.

Teksti: Maria Timonen

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

11 − ten =