Eväitä ja ajatuksia toimivaan kumppanuuteen

Marketing Finlandin Markkinointihankinta-työryhmä on koonnut yhteen menestyksekkään yhteistyön periaatteita ja parhaita käytänteitä.

Pyysimme keväällä 2020 näkemyksiä ja toimintatapamalleja kymmeneltä kumppanitoimistolta, ja työryhmässä mukana olevat yhdeksän yritystä toivat aiheeseen asiakkaan näkökulman.

Luottamus, avoimuus, selkeät tavoitteet ja mittarit, tuloksellisuus ja osapuolten sitoutuminen ovat hyvän kumppanuuden elementtejä. Yhteistyön riskeinä nähdään muun muassa henkilöstövaihdokset sekä yhteisten tavoitteiden ja mittareiden puuttuminen.

Oy Karl Fazer Ab:n hankintapäällikkö Tuomas Telaranta vastasi pariin kysymykseemme kumppanuudesta.

Miten uskot kumppanuusraportin auttavan toimintatapojen kehittämisessä?

”Uskoisin tämän raportin parantavan niin asiakkaiden kuin toimistojen ymmärrystä toisen osapuolen näkemyksistä ja tarpeista, sillä olemme pyrkineet kokoamaan tähän kattavan läpileikkauksen pöydän molemmilta puolin. Osapuolten välillä vallitseva ymmärrys on keskeisessä roolissa kumppanuuksien ja toimintatapojen kehittämisessä.”

Tuoreessa kansainvälisessä tutkimuksessa toimistot kertovat yhteistyön arvioinnin suurimmaksi haasteeksi sen, ettei toimisto uskalla antaa rehellistä palautetta asiakkaalle. Onko tämä tuttu ilmiö meilläkin?

”Tämä varmaankin vaihtelee eri asiakkuuksien ja toimistojen välillä, mutta ainakin oman kokemukseni mukaan toimistot uskaltavat antavaa rehellistä palautetta suoraan asiakkaalle. Mielestäni se kertoo paljon yhteistyön tilasta, sillä ainoastaan avoimella ja rehellisellä keskusteluyhteydellä pystytään aidosti kehittämään yhteistä tekemistä ja pääsemään parhaisiin tuloksiin.”

Kumppanuusraportissa on koottuna eri osapuolten ajatuksia aiheista:

  • Kumppanuuden määrittely
  • Mistä toimiva yhteistyö muodostuu?
  • Yhteistyön tavoitteet
  • Kommunikaatio ja vastuunjako
  • Toimintamallit
  • Yhteistyömallit
  • Mittarit
  • Hinnoittelu ja laskutus
  • Raportointi
  • Palkitseminen ja alan kilpailut

Kumppanuusraportin ovat tuottaneet yhteistyössä:

Aivan, Aste Helsinki, Bob The Robot, Dagmar, Dentsu Aegis Network, MediaCom Finland, Mirum Agency, Omnicom Mediagroup Finland, Solita ja Viestintätoimisto Drum, DNA, Finnair, Fiskars, Oy Karl Fazer Ab, Saarioinen, SOK, Specsavers Finland, Stockmann, Tikkurila ja Marketing Finland.

Kumppanuusraportin voit ladata tästä:

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

seventeen − 15 =