Kotimainen tutkimus evästeettömyydestä

Tutkimuksen mukaan mainostajat kaipaavat lisää tietoa evästeettömyyden vaikutuksista markkinointiin sekä vaihtoehtoisista ratkaisuista.

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta.

Evästeiden loppuminen liittyy markkinajohtajan paikkaa pitävään Chrome-selaimeen, jossa tuki kolmannen osapuolen evästeisiin päättyy ensi vuoden aikana. Muutos vaikuttaa käytännössä jokaisen suomalaisen mainostajan mainonnan kohdentamismahdollisuuksiin ja siten suoraan niiden liiketoimintaan.

  • Tutkimuksen mukaan vain joka kymmenennelle mainostajalle on täysin selvää, miten kolmannen osapuolen evästeistä luopuminen vaikuttaa yrityksen markkinointiin.
  • Lisäksi vain vajaa kymmenesosa vastaajista on tietoisia vaihtoehdoista, joilla korvata kolmannen osapuolen evästeet mainonnan kohdentamisessa.
  • Korvaavan ratkaisun löytyminen kolmannen osapuolen evästeille koetaan yrityksissä kuitenkin oleellisena, sillä 85 % vastaajista pitää ratkaisun löytymistä tärkeänä.

Tutkimukseen vastasi 52 kotimaista markkinointipäättäjää. Vastaajayrityksistä kahdella kolmesta on yli miljoonan euron markkinointibudjetti tälle vuodelle. Tutkimuksen toteuttivat yhteistyössä Adform, IAB Finland sekä Reach Finland Oy.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

11 − eleven =