Markkinoinnin tilannekatsaus – State of Marketing

Salesforce on julkistanut kuudetta kertaa State of Marketing -tutkimuksen, johon on kerätty dataa kaikkiaan 7 000 markkinointijohtajalta eri puolilta maailmaa.

Pohjoismaista kyselyyn vastasi 300 markkinointijohtajaa. Alla muutamia otteita kyselyn tuloksista Pohjoismaissa.

Teknologian kehitys on nostanut asiakkaiden odotuksia markkinoinnin suhteen. Tutkimuksen mukaan Pohjoismaissa korostuu se, että viestinviennin sijaan markkinoijien tehtävä on sitouttaa asiakkaat merkityksellisiin asiakassuhteisiin vielä kauan ensiostoksen jälkeenkin.

Pohjoismaissa markkinointijohtajat uskovat, että virtuaalitodellisuus (VR) on yksi eniten työtä muovaavista muutoksista seuraavan kymmenen vuoden aikana. VR:n jälkeen eniten odotetaan muutosvaikutuksia sääntelystä sekä kasvavasta internetin käytöstä.

Pohjoismaissa markkinointijohto priorisoi innovaatioita, olemassaolevien työkalujen ja teknologioiden laajempaa käyttöä sekä tasapainoilua kokemuksen personoinnin ja asiakkaiden mukavuusalueen välillä.

Asiakaskokemus on yhä useamman pöydällä. Asiakkaiden, yritysten ja yhteiskunnan odotukset ja käyttäytyminen muuttuvat voimakkaasti. Yhä useampi markkinoija on joutunut ottamaan johtoroolin tilanteessa. Yli 70 prosenttia pohjoismaisista vastaajista johtaa asiakaskokemushankkeita yrityksissään. Hankkeisiin sisältyy sekä teknologiaa että organisaatioihin kytkeytyviä innovaatioita. Pohjoismaissa innovaatiot ovatkin markkinointijohtajien suurin prioriteetti ja haaste.

• Asiakasdata tekee empaattisesta markkinoinnista yhä tärkeämpää. Kun asiakkaat luovivat erilaisten uusien normaaleiden läpi, on yhä tärkeämpää lähestyä heitä empaattisesti. Viestien ja personoitujen tarjousten osuminen yksilön omiin tarpeisiin edellyttää syvää ymmärrystä. Markkinoijat ovat tehneet isoja muutoksia siihen, mistä he hankkivat ja miten he käsittelevät asiakasdataa. Yhä useammin datasta otetaan enemmän irti tekoälyn avulla. Pohjoismaissa markkinoijat kertovat tekoälyn käytön kasvaneen 137 prosenttia vuoden 2018 jälkeen.

• Yhä useampi Pohjoismaissa seuraa asiakkuuden arvoa. Markkinoijilla on mahdollisuus kääntää asiakassuhteiden luottamus arvoksi liiketoiminnalle. Yhä useampi markkinoija seuraa mm. asiakastyytyväisyyttä, digitaalista sitoutumista (engagement) sekä asiakkuuden elinkaaren arvoa saadakseen hyvän kokonaiskuvan siitä, mikä toimii ja mikä ei. Etenkin B2B-yrityksissä markkinoijien rooli liiketoiminnan kasvussa on vahva asiakkuuspohjaisen markkinoinnin (account-based marketing, ABM) kautta.

State of Marketing -raportin data kerättiin 7 000 markkinointijohtajalta yli 30 maassa.

Koko raportti löytyy täältä.

Lähde: Salesforce

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

2 comments on “Markkinoinnin tilannekatsaus – State of Marketing”

  1. Eva

    Hei, linkki ei toimi.

    Vastaa
    1. Sanda Byde

      Pahoittelut! Nyt pitäisi toimia.

      Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

17 + 3 =