WFA: millainen on tulevaisuuden markkinointijohtaja?

WFA selvitti millaisia ovat markkinointijohtajan keskeiset osaamisalueet ja haasteet, sekä miten alkaneella vuosikymmenellä varmistetaan tuloksellinen markkinointi.

Selvitykseen osallistui alkuvuodesta kaikkiaan 700 markkinointijohtajaa 30 eri maassa. Keskeisinä haasteina vastauksissa nousivat seuraavat kolme osa-aluetta:

  • Taloudellinen paine, on tehtävä enemmän mutta pienemmin voimavaroin
  • Teknologiset vaatimukset, nopeassa kehityksessä on pysyttävä mukana
  • Kuluttajien voimistuneet odotukset – koskien myös brändien vastuullisuutta

Tutkimusyhteenvedosta selviävät markkinointijohtajien nykyiset vastuualueet sekä heidän odotuksensa markkinoinnin haasteista viidelle seuraavalle vuodelle. Lähitulevaisuuden osa-alueista kärkeen nousivat seuraavat (suluissa vastausten osuus).

  • Vastuullisuus (80 %)
  • Digimarkkinoinnin teknologiat ja digitaaliset alustat (77 %)
  • Datan eettisyys (74 %)
  • Data-analytiikka (73 %)
  • Asiakaskokemus (72 %)
  • Innovaatiot (68 %)
  • Brand purpose (65 %)

Tutkimusraportin ”yksisarvinen markkinoija” viittaa lähes mahdottomaan tilanteeseen, jossa yksi henkilö voisi hallita onnistuneesti useita markkinoinnin osa-alueita.

Katso videotiivistelmä tuloksista alla.

 

Markkinoijan tavoiteprofiili

WFA:n tuoreessa kyselyssä (Marketing Operations Survey Results, huhtikuu 2020) tutkittiin markkinoinnin roolia ja näkymiä 30 globaalissa suuryrityksessä. Yhtenä selvityksen tuloksena saatiin markkinoijan tavoiteprofiili:

 

Lähde: WFA

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

4 − two =