Ääniassistentit ovat jo täällä – oletko sinä valmiina?

Ääniohjatut laitteet ovat tulleet osaksi kuluttajien arkea maailmalla. USA:sta löytyy jo lähes 40 miljoonaa ääniohjattua laitetta ja Isossa-Britanniassa laitteet ovat aloittaneet maihinnousunsa tehokkaasti.

Vaikka ääniohjattuja laitteita löytyy jo kotimaistenkin kauppojen hyllyiltä, niin laitteiden määrä Suomessa on minimaalinen. Monimutkainen ja vähän puhuttu kielemme ei houkuta ääniohjausta dominoivia toimijoita kuten Google ja Amazon rantautumaan Suomeen nopealla aikataululla. Tästä syystä suurimmalla osalla kotimaisista kuluttajista ainoa kosketus ääniohjaukseen on vain Applen Sirin kautta.   

 Se, ettei Suomessa ole vielä ääniohjattuja laitteita laajasti käytössä, ei tarkoita, etteikö kotimaisten yritysten kannattaisi panostaa kyseiseen teknologiaan. Useiden arvioiden mukaan ääniohjattujen hakujen määrä tulee olemaan vuonna 2020 jo puolet kaikista tehdyistä hauista, joten valmistautumiseen on enää vähän aikaa. Kansainvälisillä kuluttajamarkkinoilla toimivat yritykset voivat olla kehityksen suhteen myöhässä jo nyt.

Tapasimme syyskuussa New Yorkissa äänen ja vuorovaikutteisen tekoälyn edelläkävijän RAIN Agencyn luovan johtajan Will Hallin. Toimisto on monelle isolle yritykselle strateginen innovaatiokumppani, jonka referenssilistalta löytyy asiakkaita kuten Google, Amazon, Microsoft, Unilever, Adobe, Nestle ja Pfizer. Näiden kanssa toimisto on ollut kehittämässä ääniohjattuja toimintoja sekä näitä hyödyntäviä ekosysteemejä.

 Tilanne on sama kuin 1940-luvulla, jolloin mainonta siirtyi radiosta televisioon 

Todellinen ääniohjattujen laitteiden läpimurto USA:ssa tapahtui viime vuoden joulumarkkinoilla, eri toimijoiden antaessa ääniohjattuja laitteita joululahjaksi hyville asiakkailleen sekä kaupan kylkiäisenä. Mukana olivat sekä laitevalmistajat, että näiden päälle omia ratkaisujaan kehittäneet yritykset. Ääniohjattujen laitteiden yleistyössä yhä useampi markkinoija on myös huomannut mahdollisuuden päästä äänihaun kautta lähemmäksi kuluttajaa ja tämän ostopäätöstä. Mahdollisuuden hyödyntäminen vaatii kuitenkin aiemmasta eroavaa lähestymistä digimarkkinointiin. Hall kertoo; 

”Äänitoimintojen lisääntyessä, digitaalista markkinointia ei voida enää tarkastella paloissa verkkosivujen, sovellusten tai somekampanjoiden kautta. Kyseessä on monimuotoinen ekosysteemi, jossa voi olla vain yksi markkinoinnin lähestymistapa, jota sovelletaan kaikissa kanavissa. Äänihakujen maailmassa on tärkeää ensinnäkin määrittää itselleen ääni, jolta haluaa kuulostaa sekä toisaalta päästä mukaan äänihakujen hakutuloksiin”.  

Kuten kaikessa digitalisaatiossa, myös äänihakujen teossa nuoret ovat edelläkävijöitä ja nuorten tekemistä hauista jo nyt yli 30 % tehdään äänihakuina. ”Yrityksellä on riski ajautua pois asiakkaidensa tavoittamisesta, mikäli kuluttajien hakutapojen muuttumista ei oteta tosissaan”, summaa Hall. Hän kertoo, että äänihakujen on todettu parantavan konversiota etenkin alueellisten palveluiden, kuten ravintoloiden ja elokuvien kohdalla, jolloin äänihakujen hyödyt ovat mitattavissa helposti euromääräisesti.

Vaikka ääniohjattujen laitteiden lisääntyminen tarjoaa paljon mahdollisuuksia mainostajille, yritykset ovat niihin huonosti tarttuneet. Hall vertaa tilannetta 1940-lukuun, jolloin mainonta siirtyi radiosta televisioon ja mainoksissa esiintyi vahanukkemaiselta vaikuttavia tuote-esittelijöitä. Uusia mainoskanavia oli syntynyt, mutta mainostajat eivät osanneet hyödyntää heti alussa liikkuvan kuvan tuovia mahdollisuuksia. Ironista hänen mukaansa on se, että tänä päivänä äänen merkitys on jälleen korostunut, koska yhä useampia avoimen television ääressä aikaansa viettävä henkilö tekee saman aikaisesti jotakin muuta, kuten käyttää matkapuhelintaan.

 Position Zerosta tuli Googlen ykkössijaa tavoitellumpi 

Hakukoneiden aikakaudelle siirtyessä olemme mukauttaneet omaa kirjoitustyyliämme ”minä Tarzan sinä Jane” tyylisiksi lyhennelmiksi, aikaa säästääksemme ja täsmällisempiä tuloksia saadaksemme. Äänihakujen myötä hakutyyli muokkaantuu edelleen, kertoo Hall.

”Äänihaut ovat semanttisia hakuja, jotka muistuttavat puhuttua kieltä ja ovat pidempiä, kun taas kirjoitetut haut ovat lyhyitä irtonaisten sanojen yhdistelmiä. Mikäli kirjoitettu hakusi olisi ”best film”, niin äänihakuna se olisi todennäköisesti muotoiltu semanttiseksi kysymykseksi ”What is the best movie ever?”. Kuka, missä, miten, miksi ja milloin ovat kysymyksiä, joita käytämme äänihakuja tehdessämme”. 

 Yritysten kannalta on ongelmallista päästä äänihauissa esiin. Googlen tekstihauista poiketen, äänihaussa vain ykkössijoituksella merkitystä. Tätä kutsutaan nollapaikaksi (position zero) eli toisin kuin Googlen tekstihauissa, toisella tai kolmannella sijoituksella ei ole enää merkitystä. Taistelu nollapaikasta on rajua, ja sen ottaakseen yritykset joutuvat luomaan uudenlaisia sisältöjä ja tuottamaan sivustoillaan sisältöä, jonka hakukoneet luokittelevat luotettavaksi ja hakijalleen tärkeäksi. Hall nostaa esimerkiksi keittovalmistaja Campbellin, joka lähti tekemään yhteistyötä Amazonin kanssa. Yhteistyön seurauksena syntyi Campbellin brändillä oleva Alexa sekä äänihakuja tukeva ruokakirjasto.

Suomessa ääniohjattujen ratkaisujen saralla edelläkävijänä on ollut Kotipizza. Äänihauissa pärjääminen vaatii vahvan sisällön lisäksi teknisiä ratkaisuja tai vähintään teknistä viitseliäisyyttä. Googlen äänihauissa esiin pääsemisessä auttaa vahvan informatiivisen sisällön tuottaminen sekä sen esiin nostaminen ”rich snippet” sekä ”feature snippet” merkinnöillä.

”Äänihakujen nollapaikkaa tavoiteltaessa on tärkeää muistaa, että Google Home, Applen iPhone sekä Amazon Echo pyrkivät kaikki tarjoamaan hakuihimme parhaan mahdollisen vastauksen, eli sisällön laatu ja arvostus on se, joka ratkaisee”, kertoo Hall.

 

Teksti: Riikka-Maria Lemminki 

 

Lähde: eMarketer

 


Mainostajien Liitto järjestää uudelleen suositun Hakukoneoptimointi (SEO) tänään -koulutuksen 22.1.2019. Kouluttajina toimivat Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki sekä Kuuki Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kaitarinne.

Hakukoneoptimointi (SEO) tänään on läpileikkaus hakukoneoptimoinnin maailmaan. Päivän aikana keskitymme Googlen toimintaan sekä siihen, millaisin keinoin voit vaikuttaa yrityksesi näkyvyyteen. Käytännönläheinen koulutus tarjoaa hyödyllisiä vinkkejä osallistujille oman yrityksen näkyvyyden kehittämiseen. Päivän aikana kuullaan mm. miten Valio on onnistunut rakentamaan verkkosivuston, joka tavoittaa lähes kaikki ruuanlaitosta kiinnostuneet kuluttajat sekä millaisin mittarein Valio arvioi omaa onnistumistaan. 

Varmista tuloksellinen verkkonäkyvyys ja ilmoittaudu mukaan täällä 

 

 

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

9 − 1 =