Tulevaisuuden tekijät – case Jobly

MRKTNG-median juttusarjassa Tulevaisuuden tekijät esittelemme markkinoinnin ja viestinnän opiskelijoiden projekteja.

Ammattikorkeakoulun opintojaksolla markkinoinnin tulevaisuuden tähtipelaajaksi

Lähtötilanne:

Työnhakupalvelu Monster.fi siirtyi kokonaan Alma Media Oyj omistukseen keväällä 2021. Sivusto- ja alustauudistuksen lisäksi uusi Jobly-brändi lanseerattiin lokakuussa 2022. Haluttiin tehdä uusi Jobly-brändi tunnetuksi nuorten työnhakijoiden keskuudessa ja saada heidät Jobly.fi -työnhakupalvelun käyttäjiksi. Toimeksiannolla kaivattiin myös nuorison näkemyksiä työnhausta ja tuotoksia nuorisoa puhuttelevasta ja aktivoivasta sisällöstä.

Toteuttajat:

Haaga-Helian Luova toimisto Krean opiskelijat – tulevaisuuden markkinoinnin tähtipelaajat, saivat toimeksiannon syyskuun alussa 2022. Syksyn työskentelyssä piti huomioida asian luottamuksellisuus – uusi nimi ei saanut vuotaa julkisuuteen ennen varsinaista lanseerausajankohtaa.

Ideat:

Joblyn markkinointiin tarjottiin kahdeksan tiimin voimin kahdeksan ideaa, joista toimeksiantaja valitsi neljä jatkojalostettavaksi. Valintaan vaikutti eniten se, miten hyvä ”brand fit” kyseisellä idealla oli ja miten hyvin se toi esille Joblyn brändilupauksen ”Löydä parhaista sopivin”. Palaute opiskelijoiden kyvykkyydestä ideoiden ja esiintymisen suhteen Alma-talolla oli ylitsevuotava. Kuten Joblyn markkinointijohtaja Annika Ruola totesi “Tulokset olivat niin ammattimaisia, että unohdimme jossain vaiheessa olevamme opiskelijoiden kanssa tekemisissä”.

Toteutukset:

Valitut ideat olivat: ”Luontodokumentti”. ”Kaikkien nähtäväksi”, ”Sokkotreffit” ja ”Lasi on puoliksi täynnä”. Ideoista työstettiin kokonaisvaltaiset suunnitelmat, mm. somepostauksia valmiine teksteineen ja kuvineen sekä ulkomainonnan display-näyttöihin suunniteltua videomateriaalia. Opiskelijat olivat jopa heittäytyneet näyttelijän rooliin esimerkkivideoissa, jotta toimeksiantajan olisi helppo ymmärtää videon idea lopullista versiota varten.

Mediasuunnitelmissa pureuduttiin tavoitteisiin, ehdotettiin sopivaa budjettia ja mediamixiä, jolla valittu kohderyhmä saataisiin kiinni ja klikkaamaan itsensä Jobly.fi-työhakupalveluun.

Krea

Krean opiskelijat, valmentajat ja toimeksiantaja Krea-luokassa. Kuva: Hanna Tattari

Tulokset:

Joblyn toimeksianto Luova toimisto Krealle antoi opiskelijoille mahdollisuuden tehdä töitä aivan kuten tämän päivän markkinointitoimistossa tehdään. He saivat jännittäviä kokemuksia kohtaamisissaan Joblyn tiimin (Annika Ruola, CMO, Roy Kokkonen, Content Manager ja Eliisa Varis, Marketing Planner) kanssa, kun tiimin ideat esitettiin ja niiden toimivuus kohderyhmän kannalta perusteltiin.

Palautteen vastaanottoa harjoiteltiin, kun Joblyn tiimi antoi rakentavaa kritiikkiä ideoista ja tuotoksista. Resilienssikyky sai vahvistusta, kun oma idea ei ollut valittujen joukossa ja toisen tiimin ideaa piti lähteä jatkojalostamaan.

Juuri tällaisten projektien myötä ammattikorkeakoulussa opiskeleva saa kartoitettua työelämässä tarvittavaa osaamista jo ennen sinne siirtymistä. Luova toimisto Krean opiskelija Olivia Drayton totesi omasta puolestaan: “Projekti on ollut kiinnostava ja kasvattanut omaa ammattiosaamistani. Itsevarmuuteni on noussut huimasti yhteistyön ja esiintymisten kautta”.

Toimeksiantajan kommentit:

Syksyllä 2022 meillä oli valmiina Joblyn brändistrategia, lanseerauksen markkinointiviestinnän konsepti sekä lanseeraukseen tarvittavaa markkinointimateriaalia. Joblyn brändilupaus on ”löydä parhaista sopivin” ja halusimme saada nuorten aikuisten eli meille tärkeän kohderyhmän näkemyksiä kiinnostavista markkinointiviesteistä ja -sisällöistä lupauksemme kommunikointiin. Ikään kuin tekemään markkinointia itselleen ja lähipiirilleen.

Kiireisestä työsyksystä huolimatta nautimme kovasti Krean kanssa tehdystä yhteistyöstä. Saimme vahvistusta omiin ajatuksiimme sekä uusia kiinnostavia konsepteja sekä ideoita, joita voimme jatkossa hyödyntää. Opiskelijoiden asenne oli koko projektin ajan innostunut ja hyvä. Selvästikin tulevia markkinoinnin ammattilaisia.

Teksti: Sari Haavisto, Susanna Luoma ja Hanna Tattari

Artikkeli on julkaistu MRKTNG 3-2023 -lehdessä.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fourteen − three =