Tulevaisuuden tekijät – case Ähtärin Eläinpuisto

Krea-luokka

MRKTNG-median juttusarjassa Tulevaisuuden tekijät esittelemme markkinoinnin ja viestinnän opiskelijoiden projekteja.

Opiskelijaprojektissa otettiin lumileopardin loikka podcastien tekoon

Ähtärin Eläinpuiston toimeksianto

Syksyllä 2022 Krea sai kiinnostavan toimeksiannon Ähtärin Eläinpuistolta, kun 50 vuotta täyttävä eläinpuisto halusi laajentaa tarinankerrontaansa podcasteihin ja näin tavoittaa uusia kohderyhmiä, erityisesti nuoria aikuisia. Tehtävämme oli löytää eläinpuistolle luonteva tapa kertoa eläimistä ja sen tärkeästä tehtävästä eli lajiensuojelusta. Lisäksi podeille tuli laatia markkinointisuunnitelma, jotta saisimme niille kuuntelijoita – ja lisää kävijöitä puistoon.

Lähtökohdat projektille olivat hieman haastavat; osa opiskelijoista ei ollut koskaan kuullutkaan Ähtärin Eläinpuistosta ja osalla oli hyvin negatiivinen mielikuva eläintarhatoiminnasta. Taustatyönä perehdyimmekin eläinpuiston työhön ja onnistumisiin eläinten ja niiden suojelun hyväksi. Oman mausteensa projektiin toi myös se, ettei juuri kukaan opiskelijoista, valmentajista tai toimeksiantajasta ollut aikaisemmin tuottanut podcasteja. Hyppäsimme siis kaikki tuntemattomaan, pois mukavuusalueiltamme.

Podcastien ideat

Lähdimme suunnittelemaan inspiroivaa podcast-konseptia, jonka tuotantoja olisi myös helppoa jatkaa. Viidestä ehdotuksesta valikoitui tuotantoon idea Eläimet eilen, tänään ja huomenna. Jokaisessa jaksossa tutustutaan eläinpuistossa asuvan eläimen lajin historiaan, nykytilanteeseen ja tulevaisuuden näkymiin. Pääviestinä on Ähtärin Eläinpuiston pitkäjänteinen työ lajien- ja luonnonsuojelun hyväksi.

Ähtäri Zoo

Toteutus

Ensimmäisiin jaksoihin valittiin eläinpuiston näkökulmasta mielenkiintoisimmat lajit: metsäpeura, lumileopardi, panda ja visentti. Kukin tiimi tutustui lajiin ja sen elinolosuhteisiin tarkemmin. Tiesitkö, että pandat voivat syödä jopa 30 kiloa bambua päivässä? Tai että erittäin uhanalainen lumileopardi ei osaa karjua? Mm. näiden mielenkiintoisten faktojen avulla rakennettiin käsikirjoitusta ja runkoa podeille. Asiantuntijoiksi lupautuivat eläinpuiston intendentti Marko Haapakoski ja ympäristökasvattaja Selma Närkki, haastattelijoina toimivat Krean opiskelijat.

Huomasimme nopeasti, miten iso merkitys tuotannon tarkalla aikatauluttamisella onkaan.

Matkustimme Ähtäriin marraskuun räntäsateessa. Olimme perehtyneet huolella kalustoon ja tekniikkaan, käsikirjoitukset osattiin ulkoa. Silti tuotanto paikan päällä yllätti opiskelijat. Huomasimme nopeasti, miten iso merkitys tuotannon tarkalla aikatauluttamisella onkaan. Vaihtelevat keliolosuhteet vaativat nopeitakin muutoksia ja intensiiviset tuotantopäivät venyivät iltaan. Mutta onnistuimme tavoitteessamme, saimme kahdessa päivässä purkkiin neljä jaksoa sekä video- ja kuvamateriaalit markkinointia varten. Jes, me tehtiin se!

Työmme oli kuitenkin vasta puolivälissä. Äänitiedostojen muokkaus ja lopullisten markkinointimateriaalin työstäminen ottivat aikaa. Ensikertalaisia editoijia auttoi etukäteen tehty yksityiskohtainen suunnittelu ja nauhoitusdokumentointi. Katso lyhyt somevideo Krean projektista:

Lopulliset tuotokset

Podcastit ja niiden markkinointisuunnitelmat sekä -materiaalit valmistuivat sovitussa aikataulussa. Yhteistyö asiakkaan kanssa sujui joustavasti ja opiskelijat ottivat reippaasti vastuuta projektin edistämisestä. Kreassa kannustetaankin rohkeasti kokeilemaan uusia asioita ja venyttämään rajojaan. Projekti toi isoja onnistumisen tunteita ja uskallusta kohdata epävarmuutta.

Krean opiskelija Annika Saariselle toimeksianto oli antoisa. ”Vaiherikkaan projektin aikana opin paljon niin podcastin suunnittelusta, tuottamisesta kuin projektipäällikkönä toimimisesta. Tämä projekti on yksi parhaista, mitä olen päässyt opintojeni aikana tekemään.”

Lopputuotoksena syntyneet jaksot ovat kuunneltavissa Spotifyssä. Ne ovat olleet osana Ähtärin Eläinpuiston 50-vuotisjuhlavuoden kampanjointia ja niitä on kuunneltu jo satoja kertoja. Asiakas oli innoissaan opiskelijoiden ammattitaidosta.

”Krean kanssa työskentely oli mielenkiintoinen projekti myös eläinpuistolle. Erityisen hienoa oli se, että podcasteja tuottamassa olivat juuri niiden kohdeyleisön edustajat. On upeaa, että saimme laadukasta materiaalia eläinpuistomme toiminnasta ja erityisesti roolistamme lajien ja luonnon suojelussa. Meille on tärkeää löytää toimivia keinoja viestiä siitä, miksi jotkin lajit ovat uhanalaisia ja miten niitä voidaan suojella”, kertoi Ähtäri Zoon ympäristökasvattaja Selma Närkki.

Teksti: Tarja Autio ja Jenni Brisk

Krea on Haaga-Helia ammattikorkeakoulun markkinoinnin ja viestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Kreassa opiskellaan aitojen asiakastoimeksiantojen parissa, projektit vaihtelevat strategisesta suunnittelusta aina tuotantoihin saakka. Opiskelijat työskentelevät markkinointitoimistojen tapaan tiimeissä, kokeneiden alan ammattilaisten valmennuksessa.

Artikkeli on julkaistu MRKTNG-lehdessä 2-2023

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

9 + nine =