kesä 17
Paula Harmaala

Marketing Finland: Poliittinen mainonta vaatii selkeyttä, ei byrokratiaa

Euroopan parlamentin ja neuvoston uusi asetus poliittisen mainonnan avoimuudesta ja kohdentamisesta (EU 2024/900) on ollut lausuntokierroksella, ja sen kansallinen toimeenpano on parhaillaan valmistelussa. Asetus tuo mukanaan laajoja velvoitteita kaikille poliittisen mainonnan osapuolille ja etenkin mainostajille, alan toimistoille, medioille ja viranomaisille. Marketing Finland on jättänyt eduskunnan esityksestä lausuntonsa oikeusministeriölle ja toi näkemyksensä eduskunnan lakivaliokunnan kuultavaksi 17. kesäkuuta 2025.

helmi 5
Paula Harmaala

Jotta peli olisi kaikille reilumpi

Kuin pelaisi mustaapekkaa, mutta käänteisenä. Yksi voittaa ja lopuille jää käteen jopa viisinumeroisiksi nousevat tappiot. Sellaista on markkinoinnin ja viestinnän palveluiden kilpailutus pahimmillaan eli järjetöntä resurssienhukkaa, joka romuttaa toimistojen kannattavuutta eikä edes takaa ostajalle parhaan osuman löytämistä. Markkinoinnin ja viestinnän palveluiden kilpailutusohjeet kehitettiin, jotta kilpailutus olisi eettistä ja tuloksena olisi paras yhteensopivuus. Tästä pääset lukemaan otteita kilpailutusohjeesta ja lataamaan sen käyttöösi.

loka 29

Selvitys: Mainostajat ovat toimistoja kiinnostuneempia vastuullisuudesta 

Marketing Finlandin hankintatyöryhmä toteutti vuoden 2024 alussa Eväitä ja ajatuksia vastuulliseen kumppanuuteen -raportin, johon haastateltiin alkuvuodesta 2023 johtavien alan toimistojen vetäjiä. Selvitys paljastaa, että mainostajat ovat toimistoja kiinnostuneempia vastuullisuudesta ja sen edistämisestä. Osittain kehitystä selittää tuleva huolellisuusvelvoite, joka vaatii mainostajia ottamaan huomioon koko toimitusketjun vastuullisuuden.