DMA ja DSA: Digipalvelujen uusi sääntely astuu voimaan

EU:n digitaalisten palvelujen sääntely

Digialustojen toimintaan ja mm. digimainonnan kohdentamiseen merkittävästi vaikuttavat DMA ja DSA astuvat voimaan marraskuussa.

Digital Markets Act (DMA) astui voimaan 1 marraskuuta. Se sääntelee suurimpien digialustojen kuten Meta ja Google toimintaa. Näiden ns. portinvartija-alustojen tule lisätä läpinäkyvyyttä mm. mainonnan mittaamisessa ja hinnoittelussa. Tavoitteena on varmistaa, etteivät ne voisi käyttää väärin hallitsevaa markkina-asemaansa ja esimerkiksi suosia omia palvelujaan, vaan alustoille lisätään velvollisuuksia jakaa dataansa ja lisätä läpinäkyvyyttä. Komissio päättää myöhemmin, mitkä alustat kuuluvat uuden sääntelyn piiriin. Säännökset astuvat lopullisesti voimaan ensi vuoden toukokuussa.

Digital Services Act (DSA) astuu voimaan 16. marraskuuta, ja se koskettaa kaikkia Euroopassa toimivia verkkoalustoja, jotka tarjoavat palveluita käyttäjille. Säädöksen tarkoituksena on torjua laittomia verkkosisältöjä, parantaa sisältöjen moderointia, lisätä mainonnan läpinäkyvyyttä, kieltää henkilökohtaiseen dataan perustuvan mainonnan kohdentamisen alaikäisille ja rajoittaa arkaluontoisen datan käyttöä mainonnan kohdentamisessa (lue lisää). Online-alustojen on otettava uudet säännöt käyttöön vuoden 2023 kesään mennessä.

Lähde: WFA

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

18 − sixteen =