Markkinointibarometri 2023: ennakkotietoja

Ennakointi

Markkinointibarometrin ennakkotiedot lupaavat varsin maltillisia muutoksia ensi vuoden markkinointibudjetteihin. Panostusten vähentäjiä on vain 12 % vastaajista. Mainonta digikanavissa on edelleen kasvussa.

Alla pian julkistettavan Markkinointibarometri 2023:n ennakkotietoja. Marketing Finland toteutti markkinointibarometri-kyselyn yhdessä Vuoden toimisto -kilpailua järjestävän Regin kanssa.

1. Miten yrityksesi markkinointiviestinnän panostukset kehittyvät vuonna 2023 verrattuna vuoteen 2022?

(osuus vastaajista)

  • Kasvaa 33 %
  • Pysyy ennallaan 55 %
  • Pienenee 12 %

2. Miten yrityksenne näkyvyys kehittyy eri kanavissa vuonna 2023? Otos: suurimmat muutokset kanavissa.

(osuus vastaajista)

Kasvaa jonkin verran tai paljon 

  • Sosiaalisen median näkyvyys 73 %
  • Muu digitaalinen näkyvyys 71 %
  • Hakukonenäkyvyys 70 %
  • Omat verkkopalvelut 56 %

Vähenee

  • Lehtimainonta 26 %
  • Liike- ja mainoslahjat 22 %
  • Sponsorointi 19 %

Lisäksi

  • 56 % vastaajista on tyytyväisiä kumppaniinsa
  • 67 % vastaajista hyödyntää ostettua dataa
  • markkinoinnin tärkeimpinä kehityskohteina eniten mainintoja saivat digitaalisten kanavien hyödyntäminen (30 %) ja osaamisen kehittäminen (21 %)

Vertailun vuoksi WFA:n tuoreessa globaalissa tutkimuksessa mediainvestointeja aikoo vahentää 29 % vastaajista, ja 49 % aikoo vähentää panostuksia muuhun kuin digitaaliseen mediaan. Lue lisää

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

three × two =