3 x case: markkinoinnin automaatiota, podcasteja ja optimointia

Nopeasti tuloksia Lianan avaimet käteen -palvelulla |
Liana Technologies & Suomen Golfliitto

LÄHTÖTILANNE

Suomen Golfliitto tahtoi tehostaa viestintäänsä markkinoinnin automaation avulla ja halusi käyttöönsä avaimet käteen -ratkaisun.

IDEA

Suomen Golfliitto ulkoisti monikanavaisen markkinoinnin automaation ja sosiaalisen median mainonnan tekemisen suoraan Lianalle.

 TOTEUTUS

Lianan palveluyksikkö toteutti sosiaalisen median mainonnan kampanjakokonaisuudet, suunnitteli uudet visuaaliset elementit ja kuvituskuvat Golfliiton aiemman graafisen ohjeistuksen pohjalta, kirjoitti sisällöt uutiskirjeisiin sekä hoiti automaatiokampanjoiden kokonaishallinnan.

TULOKSET

  1. Tue golfyhteisöäsi -kampanja sai hyvän vastaanoton ja kirjeen avausprosentti oli 49,7 %
  2. Uusien pelaajien houkutteluun keskittyvän automaatioketjun ensimmäisen kirjeen avausprosentti oli 76 %

Kuvituskuva: Elisa Raittila


Miten podcast voi toimia markkinoinnissa? |
Suomen Podcastmedia & Boehringer Ingelheim

LÄHTÖTILANNE

Monella on käsitys, että vain laajoja massoja kiinnostavat podcastit voivat toimia markkinoinnissa. Suomen Podcastmedian lääkeyhtiö Boehringer Ingelheimille tuottama lääkäreille suunnattu Podiatri on esimerkki kapean b2b-podcastin toimivuudesta.

BUSINESS-HAASTE

Lääkäreiden jatkokoulutus erilaisten koulutustapahtumien ja tilaisuuksien muodossa on ollut alan yleinen tapa, mutta nykyään työajan ulkopuolella tapahtuvat koulutustilaisuudet kiinnostavat lääkäreitä yhä harvemmin.

TULOKSET

Podiatria on tehty kolme tuotantokautta (23 jaksoa). Podcast on saanut yhteensä jo lähes 30 000 kuuntelua – huikea määrä, koska keskivertopodcast saa kolmella tuotantokaudella noin 8 000 kuuntelua.

Kuuntelumääriäkin tärkeämpi mittari on kuitenkin podcastin vaikuttavuus. Tyypillinen Podiatrin kuuntelija on kuunnellut sisältöä Boehringer Ingelheimin tukemana yhteensä 4,5 tuntia! Vieläpä yleensä vapaa-ajallaan.


Palvelumuotoilu avuksi kampanjasuunnitteluun |
ToinenPHD & Vaasan

LÄHTÖTILANNE & TOTEUTUS

Vaasan Oy laittoi reilu vuosi sitten koko markkinointinsa uusiksi yhdessä ToinenPHD:n kanssa. Dataohjatun markkinoinnin reseptissä on kolme keskeistä ainesosaa.

Ensimmäinen ainesosa on Vaasanin uudistettu, arvopohjainen kohderyhmäajattelu, joka mahdollistaa kuluttajien puhuttelun juuri oikealla tavalla sekä tuo helpotusta heidän arkeensa sopivilla tuotteilla. Toinen aineosa on Vaasanille räätälöity tekoälyä hyödyntävä myynnin mallinnus, joka pyrkii löytämään syy-seuraussuhteet leivän myynnille ja luomaan skenaariot markkinoinnin tuoton kasvuun. Kolmas ainesosa on strateginen suunnittelutyökalu Omni, joka auttaa dataohjatun markkinointimallin toimenpiteiden suunnittelussa.

Tämän reseptin avulla Vaasanin johto pystyy reaaliaikaisesti seuraamaan markkinoinnin tuloksellisuutta ja ohjaamaan sitä kohti parhaiten toimivia ratkaisuja.

TULOKSET

Vaasan markkinoi suomalaisten rakastamia leipiä nyt 11,5 % tehokkaammin kuin ennen. Rahassa tämä tarkoittaa lähes puolen miljoonan euron arvoista kasvua markkinoinnin tuottoon

 

Artikkeli on julkaistu MRKTNG 2-2021 lehdessä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *