Evästeettömyys: ratkaisuja asiakasdatan keräämiseen

Tuore selvitys kertoo miten brittiläiset markkinoijat ja kustantajat valmistautuvat evästeettömyyteen.

Google Chromen The Privacy Sandbox -projekti tavoittelee hallittua siirtymistä pois kolmannen osapuolen evästeistä. Syyksi kerrotaan käyttäjien yksityisyydensuojan parantaminen sekä läpinäkyvyyden lisääminen digimarkkinoinnissa. Ihmisten valinnan mahdollisuutta ja kontrollia henkilökohtaisen datan käytöstä halutaan toimenpiteen avulla parantaa.

Evästeet jakavat ihmisiä kahteen leiriin riippuen siitä, puhutaanko yksityisyydensuojasta vai käytettävyydestä. Parempi yksityisyydensuoja on hyvä asia, hankalampi sivuston kirjautuminen heikentää käyttökokemusta.

Markkinoijille ja julkaisijoille evästeettömyys merkitsee uudenlaisten ratkaisujen etsimistä relevantin asiakasdatan keräämiseen ja jalostamiseen.

Lue artikkeli evästeettömyydestä.

Lotamen tammikuussa 2021 tekemässä selvityksessä yli 200 markkinoijaa ja julkaisijaa Britanniassa kertoi näkemyksiään evästeettömyyden jälkeisestä ajasta.

Markkinoijat

  • Puolet markkinoijista etsii partnereita asiakasdatan keräämisen ja jalostamisen ratkaisuihin
  • Lähes kaikki markkinoijat ovat huolissaan oman datansa laadusta, erityisesti sen kattavuudesta ja tarkkuudesta
  • Kolme neljästä ei usko kontekstuaalisen markkinoinnin yksin riittävän korvaamaan evästepohjaista markkinointia
  • Kaksi kolmasosaa markkinoijista uskoo, että ratkaisuna on useampia keskenään toimivia tekniikoita

Julkaisijat

  • Tilaukset, verkkokauppa ja affiliate-markkinointi ovat lyhyellä tähtäimellä todennäköisimmät tulonlähteet
  • Lähes kaikki julkaisijat käyttävät jo lisädataa oman asiakasdatansa rikastamiseen
  • Kolmasosa kustantajista epäilee kontekstuaalisen kohdentamisen onnistumista, puolet etsii uusia ratkaisumalleja
  • Neljäsosa vastaajista tutkii keinoja oman datansa rikastamiseen. Puolet käyttää jo tutkimusdataa ja paneeleja.
  • Yli puolet kustantajista uskoo, että kuluttajien yksittäiset opt-out-ratkaisut ovat paras ratkaisu yksityisyydensuojan parantamiseksi

“As the deadline to retire third-party cookies edges closer, marketers and publishers need to collaborate to enable advertising that is relevant, responsible, and resilient. These findings also challenge the narrative that third-party data enrichment is dead and indicate second-party and third-party data still hold considerable clout” – Chris Hogg, Lotame managing director EMEA.

Lähde: WARC

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

20 − 12 =